الحب والدردشة

أخي الزائر سجل لتحصل على كل مميزات المنتدى

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

الحب والدردشة

أخي الزائر سجل لتحصل على كل مميزات المنتدى

الحب والدردشة

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
الحب والدردشة

دردشة كتابية دردشةمصرية

نرحب بكل الاعضاء والزوار ونتمنى للجميع قضاء أجمل الأوقات
أخي  الكريم شارك بعشر مواضيع في القسم الذي ترغب به لتكون مشرف على هذا القسم

حكــــــــــــاية شـــــــــــــــــعب اتظلم

حزن الايام

mms : حكــــــــــــاية شـــــــــــــــــعب اتظلم  Empty

حكــــــــــــاية شـــــــــــــــــعب اتظلم  Empty حكــــــــــــاية شـــــــــــــــــعب اتظلم

مُساهمة  حزن الايام الثلاثاء مارس 08, 2011 8:30 pm

[b][center]
    دى مش حكاية نظام وأسقطناه ولا حق وخدناه ولا حتي رئيس وخلعناه، دى حكاية شعب. شعب فضل ساكت 30 سنه، شعب فضل ساكت ومقلش لأ فى وش الظلم مقلش لا للفقر مقلش لا للجهل ومقلش لا لمبارك. مش كان خايف لأ، الشعب المصرى مبيخافش. بس كان صابر، كان صابر حفاظا علي ابناءه، كان صابر حقنا للدماء، لكن سحقا. لم يعد هناك مجال للصبر بعد الآن. جت حكاية الشهيد خالد زلزلت كيانهم، ايقظت وحش الغضب الكامن فى اعماق اعماقهم، ووردةرت حاجز الصبر وحتي الدم. قالو احنا كدا كدا دمنا حللوه وقتلنا شرعوه يبقا دمنا ميروحش ابدا هدر.
    كتير قالو احنا بنعمل زي تونس وانا بقول لأ احنا بداية صحوتنا مكنتش بعد تونس كانت قبل كدا بكتير.. استشهاد خالد جه علينا كلنا بالخير وفوقنا لحالنا وانا بقول هي دى البدايه. البدايه مكنتش ابدا تونس
    ونزل شعب مصر الحر، نزل وهو رافع شعار: سلميه سلميه ... ايجابيه ايجابيه ودى كانت النتيجه؟!!
    احنا مكناش نازلين بسلاح ولا حتي بعصيان احنا كنا نازلين بلوحات. لوحات كاتبين عليها رأينا، كاتبين لا للظلم ولا للفساد -مش بتقولو دى بلد ديمقراطيه؟!- كانت مظاهره عاديه جدا زيها زي اي مظاهره عملناها طول 30 سنه لكن لما ابطال التحرير شافو اخواتهم وصحابهم بيموتو علي ايد ناس اوراقهم بتقول انهم مصريين للأسف قالو لأ دم شهدائنا مش هيروح هدر. دم الشهيد غالى... غالى قوى. هما مش دفعوا دمائهم عشان كل حاجه ترجع زي مكانت بل واسوأ لأ هما ماتو فى سبيل التغيير... واحنا هنحققلهم -بأذن الله- اللى دفعو دمهم تمن له. وكانت الثوره...
    الثوره اللى اتكلم عنها العالم كله الثوره اللى بينت للعالم ان شعب مصر مش شعب انهزامى ابدا. انه شعب عنده الحريه غاليه قوى والعزه والكرامه عندو تمنهم مش رخيص.. عارفين كان تمن الحريه ايه؟ عارفين عشان ناخد حقنا دفعنا ايه؟ التمن كان غالى قوى التمن كان 300 شهيد و 3000 جريح طب ليه؟ هما دول ماتو ليه؟ هما عملو ايه عشان يموتو طالبو بحقهم؟ يا دى جريمه لا تغتفر!! حرام الواحد يطالب بحقه فى فى وجود السيد المبجل حسنى مبارك حرااااام.مش كدا ولا ايه؟
    وياريت ياريييت كنا بنقاتل عدو ياريت كنا بنحارب اسرائيل مثلا!! لأ للأسف احنا كنا بنحارب مصريين زينا كنا بنحارب اخواتنا واصحابنا وأهالينا للأسف.
    لكن ياتري دم الشهيد غالى عندنا ولا لأ؟؟! ياتري هنغير من نفسنا ولا لأ؟ احنا قدرنا نغير نظام كامل، صحيح كان فى ضحايا كتير، لكن غيرناه... فى سبيل مصر. مش هتقدر انت تضحي بحاجات بتحبها عشان تتغير فى سبيل مصر برضو؟ فى شباب بدأوا بالتغيير فعلا وبمظهر حضارى اتكلم عنه العالم نزلو شباب وبنات عشان ينضفو شارعهم لكن ياتري دى فورة حماس وهتعدى ولا هتفضل للابد؟ ده سؤال اسيبه للزمن. المهم دلوقتىلا هى دى بداية النهايه فعلا؟ دى بداية نهاية عهد الظلم والجهل وبداية عهد الحضاره والتقدم؟ العهد اللى هتحتل مصر ام الدنيا فيه مكانها الطبيعى علي قمة العالم؟
    للأسف محدش عارف هيحصل ايه غير ربنا لكن شعب مصر الأحرار كله امل وتفاؤل بالمستقبل وتطلعا للتغيير...
    هو ده شعب مصر وهي دى حكايته... حكاية شعب ابي الا ان يعيش حرا تحت علم مصر...

الوقت/التاريخ الآن هو الأربعاء مايو 08, 2024 3:28 am